Optisen alan supernimi Carl Zeiss tuo markkinoille 250 patentin älylasit

Googlen virtuaalilasien piti olla kova tarina.  Laseista kohistiin paljon vuonna 2013, mutta kuluttajille asti ne eivät ehtineet. Historian roskakoppaan niitä ei ole kuitenkaan heitetty, vaan hanke on saanut uuden elämän eri ammattilaisille tarkoitetuissa älylasisovelluksissa.

Hype-käyrän kovimmassa pisteessä taitavat parhaillaan olla erilaiset 3D-virtuaalilasit kuten Google Cardboard. Niiden huono puoli on, että lasien käyttäjä ei näe muuta kuin silmien eteen projisoitavan keinotodellisuuden. Google Glass -tapaisten silmälasien käyttäjä sen sijaan näkee ympärillä olevan todellisuuden samalla kun saa dataa lasien pintaan heijastettuna.

Tämän kaltaiseen lähestymistapaan on tulossa uutta merkittävästi parempaa tekniikkaa Saksasta.

Saksalainen optisen alan suuryritys Carl Zeiss on kehittänyt uuden täysin uutta teknologiaa edustavan älykkään silmälasimallin. Yhtiö lisensioi uutta silmälasitekniikkaa maailmanlaajuisesti älylasialustaa tarvitsevien ICT-alan yritysten sovelluksien "raudaksi".

Lasien uutuusarvosta kertoo niille haetut 250 patenttia. Zeiss on esitellyt alkuvuodesta laseja sissimarkkinoinnin keinoin muun muassa Las Vegasissa CES-messuilla. Tarkempi raportti ja kuva laseista löytyy esimerkiksi Wired.comin ja Endgadget.comin sivuilta. Spiegel.de -sivulta löytyy raportti, jossa on haastateltu lasit kehittäneen Zeiss Smart Optics GmbH:n avainhenkilöitä hankkeen tiimoilta.

Zeissin uudet virtuaalilasit näyttävät lähes tavallisilta silmälaseilta, mikä saattaa merkitä virtuaalilasien kohdalla kaupallista läpimurtoa. Googlen lasit kameroineen torjuttiin osin siitä syystä, että ne futuristisine ulkonäköineen ja kameroineen suorastaan provosoivat osaa suuresta yleisöstä.

Tiivistetysti todeten uusien virtuaalilasien tekniikassa on vielä hiomista useiden eri raporttien perusteella, mutta kovin kaukana kuluttajatuotteesta Zeiss ei ihmelaseineen enää liene. Aikataulun osalta laskettaneen enemmän kuukausia kuin vuosia.