Näin myyn uuden ideani verkossa tehokkaasti

Uuden tuote- tai palveluidean markkinointi verkossa voi olla vielä vaikeampaa kuin kypsillä markkinoilla mainostettavan kaikille tutun tuotteen myynti. Uusi ajatus herättää helposti vastustusta ja epäilyä. Suunnitteluajattelu, Design Thinking luo uutta ja korostaa prototyyppien rakentamista. Miten saattaa ilosanoma uudesta innovatiivisesta ratkaisusta muun maailman tietoon?

Kickstarter-sivusto tarjoaa lukuisia lähes optimaalisia esimerkkejä, miten uuden tuotekonseptin lanseeraus pitää hoitaa verkossa. Muitakin tapoja on sekä verkossa että verkon ulkopuolella. Näistä hyviä vinkkejä ja ohjeita löytää esimerkiksi Gabriel Weinbergin ja Justin Maresin kirjasta Traction - How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth.

Mitä asioita Kickstarter-sivusto tekee oikein? Sivustolla ideoitaan esittelevät tahot kertovat ideansa ja tarinansa oikein. Sivustolla on oma käsikirja, jossa listataan asiat, joita tehokkaassa oman tarinan kertomisessa pitää huomioida. Kun lähdet myymään ideaasi, huolehdi ainakin seuraavien asioiden kertomisesta oikein ja mahdollisimman vakuuttavasti. Kun olet rehellinen ja aito, olet yleensä vakuuttava. Hillitty positiivisuus ei ole haitaksi.

Verkkosivusi pitäisi kertoa seuraavat seikat:
  • Kuka olet, minkälainen tiimisi on, kerro esimerkkejä työstäsi.
  • Mitä suunnittelet tekevästi tai myyväsi? Mitä enemmän esimerkkejä, luonnoksia, näytteitä, kuvia prototyypistäsi - sitä helpompaa.
  • Kerro projektin historiasta, se auttaa meitä muita ymmärtämään minkä tyyppistä työtä teet ja miltä pohjalta uusi idea syntyi.
  • Mikä on suunnitelmasi ja aikataulusi? Tämä kiinnostaa siinä tapauksessa, että prototyypillesi ei ole riittävää rahoitusta - joka on tyypillistä Kickstarter-sivuston yrittäjille, ei niinkään kaikille startup-yrityksille.
  • Mikä on budjettisi? Tämä on Kickstarter-sivuston yrittäjien tarinoiden toinen erityispiirre. Kuva yrityksen taloudesta kiinnostaa kyllä muunkin tyyppisissä uusissa hankkeissa ostajia etenkin B-to-B -puolella.
  • Miksi välität? Kerro, miksi uusi tuote- tai palveluidea on sinulle itsellesi tärkeä ja mitä teet, että se tulee menestymään. 

Hyvät projektisivut elävät ja vaihtuvat jatkuvasti, mutta esimerkiksi tätä blogitekstiä kirjoitettaessa kannattaa tutustua vaikkapa Kickstarter-projektina esittäytyvään "vallankumoukselliseen" matkalaukkuideaan. G-RO -projektin tavoitteena oli hankkia 125.000 dollarin rahoitus uuden tyyppiselle matkalaukulle, jota on helppo vetää perässään melkein minkälaisella kivetyksellä tai tiellä hyvänsä. Blogin julkaisupäivänä 27.11.2015 hanke oli saanut jo 1,6 miljoonan rahoituslupaukset. 

Konsepti on varmaan se, joka kiinnostaa sivun lukijoita. Mutta hyvä idea on tässä saanut myös selkeä esitystavan mallilla, josta Kickstarterin manuaali antaa suosituksia. Tällä mallilla, näin veikkaan, pystyy kuka tahansa vakuuttamaan ideansa toimivuudesta verkkoviestinnässä omilla web-sivuillaankin.  

Näyte G-RO-projektin Kickstarter-sivun
kuvamateriaalista. Havainnollista!



















Esimerkiksi G-RO-projektin sivulla on runsaasti:
  • informaatiota
  • piirrettyjä havainnekuvia
  • videoita laukun toiminnoista ja yksityiskohdista
  • infografiikkaa joissa on yhdistetty valokuvia ja tekstiä
  • animaatioita
  • visuaalisia taulukoita
  • selkeä kartta (maat, joihin laukkua voi tilata)
  • projektin aikalinja
  • henkilökuvia (laukun takana oleva tiimi)
  • yhteydenottolomake
  • sosiaalisen median linkit