Anna faktojen puhua

Motto: "On tärkeää tehdä yrityksessä ero tiedon, asia-aineiston ja myyntiaineiston välillä - joka on kuvitteellista aineistoa". - Edward R. Tufte

Yritysten välisessä kaupankäynnissä painetut tuoteluettelot ja yritysesitteet ovat jo vuosia sitten vaihtuneet digitaaliseen muotoon verkkosivuiksi.  Mutta miten verkkoviestintä viedään luontevaksi myynnin työvälineeksi?

Anna tosiasioiden puhua - ja esittele tiedot helposti omaksuttavassa muodossa.

Listaan alla tärkeimmät asiat, joihin B2B-yrityksen kannattaa verkkosivuissaan kiinnittää huomiota äsken ilmestyneen ”2015 B2B Web Usability Reportin” mukaan. Raportin ovat laatineet amerikkalaiset Huff Industrial Marketing ja Casie Gillette KoMarketing.

Kiinnitä huomiota seuraaviin seikkoihin:

  • Kuvaa yrityksesi tuotteet ja palvelut hyvin. Se on tärkein syy, miksi toisista yrityksistä tullaan sivuillesi.
  • Yhteystietojen tulee löytyä helposti ja niiden tulee olla kattavat. Huolehdi siitä, että sivuilta löytyvät puhelinnumerot, sähköpostiosoitteet kuin muutkin yhteydenpidossa tarvittavat nimet ja henkilöiden tehtäväkuvaukset. Jopa 44 % raportin vastaajista kertoi jättävänsä sivuston lukemisen kesken, jos yhteystiedot olivat puutteelliset.
  • Kolmanneksi tärkein sivu on yrityksesi yleistiedot. Tässä kohden kannattaa olla omaperäinen ja kuvata aidosti seikat, jotka tekevät yrityksen ainutlaatuiseksi ja houkuttelevaksi. Tähän liittyy yrityksen johtoryhmän esittely, sen jälkeen tärkeysjärjestyksessä tulevat asiakasreferenssit ja tutkimusraportit. Nämä kaikkia ovat tärkeitä sivuston uskottavuuden lisääjiä - mutta tulevat vasta kattavien yhteystietojen julkaisun jälkeen!
  • Älä unohda sosiaalista mediaa ja blogeja, mutta muista että ne ovat useissa tapauksissa vain verkkosivustosi tukena, sillä esimerkiksi blogi vaikuttaa hankintapäätöksiin ainoastaan kolmessa prosentissa tapauksista. 


Raportista löytyy paljon kiinnostavaa, suosittelen lämpimästi siihen perehtymistä. Jos blogin kirjoittamisen motiivina olisi allekirjoittaneella pelkkä myynnin lisäys, olisi ehkä aika tehdä näiden tekstien tuottamisen sijaan jotakin ”kannattavampaa”. Antaa katsoa…