Isot näytöt tehostavat organisaatioviestintää ja uudistavat kuluttajamarkkinointia

Maailman suurin ultratarkka 5K näyttö oli esillä kevään CeBIT messuilla
Samsungin osastolla. Näytön leveys 2,7 metriä. Listahinta Saksassa 169000 euroa.
Jokainen meistä on varmaan huomannut, että myymälöihin ja erilaisiin muihin julkisiin tiloihin näyttää ilmestyvän vuosi vuodelta enemmän litteitä näyttöjä. Litteät näytöt ovat ovat useimmiten isoja LCD-näyttöjä, muistuttavat kodin taulutelevisiota ja ne on helppo sijoittaa mitä erilaisimpiin paikkoihin. Hintapuoli on isoissa ja yhä kasvavissa näytöissä tullut alaspäin ja näyttöjen laatu taas on parantunut.

Markkina-analyysi kertoo samaa kieltä, ns. digital signage, suomeksi infonäytöt tai info-tv, ovat vauhdikkaasti kasvava markkina-alue. Kun ottaa huomioon, että samaan aikaan kun markkina kasvaa ja laitteiden keskihinta monin paikoin alenee, on julkisissa tiloissa yhä useammin käytössä digitaalisia neliömetrejä eli uutta näyttötekniikkaa.

Kalifornialainen  markkinatutkimuslaitos Grand View Research arvioi infonäyttöjen markkinoiden keskimääräisen kumuloituvan kasvun yltävän 6,1 prosenttiin vuosien 2014 - 2020 välillä.

Näytöt ovat useimmiten jo teräpiirtotelevisioiden eli HDTV:n luokkaa, mutta kehitys vie kaikissa laitteissa entistä pidemmälle. Kuluttajapuolella puhutaan jo 4K:n ja UDTV:n tulosta. Ammattinäytöissä yksi ääriesimerkki oli kevään CeBIT messuilla esillä ollut QM105D näyttö, jonka kuvasuhde oli 21:9. Näyttö oli ns. 5K näyttö eli tarkkuudeltaan 5120*2160 kuvapistettä, yhteensä näytöstä löytyy 11,06 miljoonaa pikseliä. Laite on digitaalisesti ohjattu, joten se sopii esimerkiksi erilaisiin valvomoihin ja se voidaan ikkunoida moneen osaan. Hintaa myynissä olevalle laitteelle oli Saksassa 169.000 euroa. 


E Ink-tekniikkaan perustuva pienempi infonäyttö.
Samaan aikaan kun isoja näyttöjä tulee eri käyttötarkoituksiin yhä enemmän, etenee vastaava digitaalitekniikan tuoma kumous myös pienissä näytöissä. Myymälöihin on alkanut ilmestyä pieniä lcd-näyttöjä jotka kertovat tuotteesta hinnan, mahdollisesti viivakoodin ja muuta pienellä peukalon kokoisella pinta-alalla. Kun hinnat tai muut tiedot vaihtuvat, hyllyjen reunaan kiinnitetyt näytöt päivittyvät helposti verkon kautta ilman perinteistä tarroittamista tai muuta "laputtamista". Erittäin vähän virtaa kuluttavalla E Ink-tekniikalla puolestaan näyttää tulevan useita erilaisia A5 - A3 kokoluokan ilmoitus- ja mainosjärjestelmiä.

Tekes on esimerkiksi investoinut Posterfy Oy:hyn, joka toimittaa älykästä E Ink näyttöihin perustuvaa näyttöpintaa paikkoihin, joissa se ei ole ennen ollut mahdollista. Lindström Oy on käyttänyt yhtiön kehittämää älykantta pyyheannostelijoissa.

CeBIT messuilla tänä keväänä esimerkiksi Samsungin osastolla näki hyvin selvästi isojen näyttöjen vyöryn lisäksi näyttöjen vuorovaikutuksellisuuden kasvu. Vuorovaikutteiset jättitaulut näyttävät nyt tulevan myös myymälöiden ja kokoustilojen osaksi. Projektoritekniikkaan perustuvien varsinkin opetuskäytössä suosittujen älytaulujen huippukausi taitaa olla lähivuosina taittumassa. Lisäksi vanhemmat isot näytöt on mahdollista päivittää interaktiivisiksi erillisellä Touch Overlay -kehyksellä.

Vuorovaikutukseen liittyvien käyttötapojen kasvu asettaa uusia vaatimuksia myös infonäyttöjen ohjelmistoille. Nykyisin on jo useammassa verkkosivujen julkaisujärjestelmässä mahdollista laajentaa web-sivujen päivitystoimintoja siten, että yrityksen sisäisessä tiedottamisessa pystytään hyödyntämään isoja näyttöjä samalla päivitysjärjestelmällä, jolla ylläpidetään yrityksen verkkosivuja.

Esimerkiksi Drupal-julkaisujärjestelmä, jota blogin kirjoittajan yritys Hypermedia Oy toimittaa, mahdollistaa lisälaajennuksilla tällaiset toiminnot. Drupalia on maailmalla käytetty menestyksellä muun muassa korkeakoulujen tiloissa tapahtuvien ilmoitustaulujen päivittämiseen sen varsinaisen päätarkoituksen eli web-sivujen ylläpidon rinnalla. Drupalia voidaan käyttää esimerkiksi uutisvirran mutta yhtä lailla automaattisesti pyörivän kuvarummun hallintaan.