Pidä yrityksesi hengissä - keskity uusiin mahdollisuuksiin

Talouselämän uudistuminen tapahtuu vähän samalla tapaa kuin luonnossa kaikkien eliöpopulaatioiden kehitys. Yritysten, jotka eivät saa riittävästi tuloja asiakkailtaan, kohtalona on toiminnan hiipuminen tai konkurssi. Uudet yrittäjät, jotka löytävät elintilaa liiketoiminnalle uudella tai muuten vain tehokkaammalla toimintatavalla, täyttävät markkinoilla resurssitilan, jonka poistuneet tai huonommin menestyvät yritykset ovat jättäneet. Liiketoimintaympäristöä muokkaavat kilpailu, teknologinen muutos, politiikka ja vastaavat tekijät.

Yritykset ovat sosiaalisia organisaatioita ja kuolevaisuudessaan osin samanlaisia kuin yksittäiset organismit tai eliöpopulaatiot. Mitkään niistä eivät elä ikuisesti. Dinosaurusten tilalle ovat tulleet nisäkkäät ja kaksijalkaiset kädelliset - ihmiset. Lentoliskojen kadottua tilalle tulivat varpuset, haukat ja muut linnut. Videovuokraamot ovat vaihtuneet Netflixiin ja YouTubeen. Amerikkalaisten tietokonevalmistajien tilalle ovat tulleet kiinalaiset elektroniikan sopimusvalmistajat. Hevoskärryjen valmistajat ovat aikaa sitten vaihtuneet autotehtaisiin.

Yksittäisen yrityksen elinkaaren pituuteen vaikuttavat markkinoiden tila, sattuma ja ratkaisevasti yrityksen johdon asenne liiketoiminnan kehittämiseen. Näin voisi tiivistää Stanfordin Graduate School of Business -korkeakoulun luennoitsijan Mark Leslien äsken ilmestyneen ansiokkaan artikkelin sanoman. Tie yrityksen kukoistuksesta rappioon ja kuolemaan on kovasti eri pituinen eri yrityksillä.

Leslie luonnehtii yritysten johtajien jakaantuvan kahteen väkeen. Toisia yritysjohtajia motivoivat ja ajavat eteenpäin uudet mahdollisuudet ja toisten intohimona on operatiivisen tehokkuuden kehittäminen. Ne johtajat, joita motivoivat mahdollisuudet ja halu strategiseen uudistumiseen (transformaatio), kasvattavat liiketoimintaa ja pidentävät yrityksen elinkaarta radikaalisti.  Aina näin ei käy, maailma on täynnä historiaan kadonneita yrityksiä jotka ovat ottaneet riskejä - mutta onnistuessaan jälki on näyttävää. 

Operatiivisen tehokkuuden tuijottajat ovat usein suuri vaara yrityksen pitkäkestoisen menestyksen kannalta. Yritysjohtaja, joka on saanut yhtiönsä menestymään, on menestyksen lakipisteessä vaaran paikassa. Halu pysyä hyvässä tuotteessa ja toimiviksi osoittautuneissa työtavoissa hallitsee ajatusta. Toimintaa tehostetaan, tuloksia haetaan opitulla tavalla.

Mikään ei maailmassa kuitenkaan pysy paikallaan, uudet teknologiat, uudet kilpailijat, uudet kulutustavat syövät kannattavan markkinan. Mikäli yritys ei ajoissa etsi ja löydä uusia markkinoita, sen tie on kuljettu ennemmin tai myöhemmin loppuun.

Yrityshistoria on täynnä klassisia tarinoita, joissa yrityksen johto on joko uudistanut ajoissa yrityksen liiketoiminnan strategisella tasolla tai sitten nukkunut onnensa ohi. Menestystarinoita kuten Oracle ja Apple, epäonnistumisia kuten Kodak, sekä tuoreita tapauksia, jotka ymmärtäneet uudistumisen välttämättömyyden mutta joilla hyppy on kesken - Nokia on tässä suhteessa jännittävässä vaiheessa.

Paras aika uudistumiseen ja omien menestystuotteiden "henkiseen" hylkäämiseen on yrityksessä silloin, kun kauppa käy ja kassassa on rahaa. Uudistuminen vaatii nimittäin useimmissa tapauksissa löysiä, ylimääräisiä resursseja - rahaa, aikaa ja päteviä ihmisiä. Tuo hetki kun yritys niittää tulosta menestystuotteillaan, on vain useimmissa yrityksissä se epätodennäköisin hetki, jolloin johto haluaa siirtyä mukavuusalueelta epävarmuuden ja uuden oppimisen tuskan kentille.