Digitalisaatiosta suomalaisen yrityksen uusi tukijalka

CeBIT 2015 pidettiin Hannoverissa maaliskuussa.
Maailman suurimmat tietotekniikan messut CeBIT pidettiin jälleen tänä keväänä Hannoverissa. Messujen yksi keskeisimmistä teemoista oli digitalisaatio, josta on myös Suomessa puhuttu koko talouden uudistumisen välineenä. 

CeBIT:ssä näki messuhallissa messuhallin perään konkreettisesti, miten maailman muuttuminen nolliksi ja ykkösiksi, eli ICT-tekniikkaan perustuvaksi tulee  läpäisemään ja muuttamaan lähes kaikkea inhimillistä toimintaa. Joskus muinoin tietotekniikka tarkoitti konttoriautomaatiota ja jotakin erikoista ammattitekniikkaa. Sitä se on vieläkin, mutta myös yrityksiä paljon kattavammin koskettavaa. Tänään digitalisaatio läpäisee kaiken ja koskee jokaista ihmistä, pientä ja keskisuurta yritystä, talouden jättiläisiä, maataloutta ja luonnollisesti myös julkista sektoria. 

Uudet liiketoimintamallit ja digitalisaatio kulkevat käsi kädessä. Teollinen internet, lukemattomat mobiilisovellukset, pilvilaskenta, kuluttajien arkipäivän esineiden älykkyyden kasvu - yrityksille tulee joka päivä uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia. Digitalisaatiosta pitäisi kaiken järjen mukaan tulla aika pian yhä useamman suomalaisen yrityksen tukijalka niin tuotteissa kuin palvelutuotannossa.

Uutta liiketoimintaa tai liiketoiminnan mallia ei tietenkään löydy valmiina mistään verkkosivulta tai "hyllyltä", vaan se vaatii omatoimista tutkimista, kokeilua ja tuotekehitystä. Messut ovat tässä suhteessa oiva paikka saada yksi merkittävä näkökulma markkinatietoon ja tekniikan eri kehityssuuntiin. CeBIT:n kohdalla tähän tarjoutui mahdollisuus muun muassa monen korkeakoulun messuosastolla.

CeBIT:n kehitys itsessään dokumentoi digitalisaation menestyskulun. Hannoverin teollisuusmessuja on järjestetty vuodesta 1947. Vuodesta 1950 teollisuusmessujen kolmanneksi suurin messuosasto oli toimistotekniikka ("Büroindustrie"). Tietokoneiden ja konttoritekniikan osuus kasvoi vuosi vuodelta niin paljon, että lukuisista messualueen hallien laajennuksista huolimatta teollisuusmessuilla tuli liian ahdasta. Vuodesta 1986 Centrum der Büro- und Informationstechnik - lyhyesti CeBIT on saanut maaliskuussa pidettävät oman messunsa neljä viikkoa ennen varsinaisia teollisuusmessuja.

Messut olivat tänä vuonnakin jättiläismäiset, vaikka osanottajia on useina aiempina vuosina ollut huomattavasti enemmänkin. Nyt kävijöitä oli 221.000. Vertailun vuoksi, kun muun muassa Bill Gates vuonna 1995 esitteli Window 95:n messuilla, kävijöitä CeBIT:ssä oli 755.000 ja huippuvuotena 2001 mentiin yli 800.000 kävijän rajan.

Osa digitalisaation tarinaa tai evoluutiota on nopeiden tietoverkkojen, Internetin valtaisa suosion kasvu. Voikin hyvin kysyä, selittääkö tämä osaltaan kävijämäärän alentumisen? Järjestäjien sanotaan myös määrätietoisesti kääntäneen messujen näytteilleasettajien rakennetta ammattilaisia kiinnostavammaksi.

Oma yrityksemme Hypermedia Oy kehittää työkseen asiakkailleen yrityskohtaisia ohjelmistoratkaisuja kuten sähköisen liiketoiminnan järjestelmiä ja julkaisutyökaluja tuotetiedon hallintaan.

CeBIT antoikin tällaiselle ammattikävijälle jälleen mitä erilaisimpia impulsseja ja uusia näkemyksiä. Messuilla on siis edelleen paikkansa. "Learning by walking and talking" antaa omanlaisensa tehokkaan tavan tunnistaa lyhyessä ajassa uusia ratkaisuja, ilmiöitä ja teknologioita. Näistä joistakin lienee hyötyä paitsi omille asiakkaille, myös omalle palvelu- ja tuotekehitykselle. Tällaisen havainnon olen tehnyt ainakin aiemmista CeBIT-käynneistäni.