Akkujen kehitys luo tilaa uusille vallankumouksellisille tuotteille

Niin arkinen asia kuin akut näyttää olevan lähellä muutospistettä, jolloin akkutekniikan kohdalla puhutaan  uuden "häiritsevän" eli disruptiivisen teknologian tulosta markkinoille. Uudet ratkaisut kuten litiumioniakut mahdollistavat entistä pienikokoisempia ja edullisempia tapoja varastoida ja käyttää sähkölaitteita ilman johtoja. Uudesta akkutekniikasta hyötyvät tietoliikenne, tietotekniikka, kuljetustekniikka ja uusiutuvan energiatuotannon jakelu ja varastointi.

Maailman tehokkain sähkömoottoripyörä.
Tämän vuoden CeBIT-messuilla uuden akkutekniikan mahdollisuudet näkyivät kymmenillä eri osastoilla eri teknisten ratkaisujen ja visioiden muodossa. Esimerkkinä oheisessa kuvassa oleva Brammon valmistama sähköllä kulkeva moottoripyörä Empulse R. Kyseessä on sähköllä kulkevista pyöristä nopein lajissaan. Huippunopeus 177 km/h ja ajomatkaa yhdellä latauksella 110 km.

Moottoripyörän litiumioniakut vastaavat teholtaan 20 tavanomaista auton lyijyakkua. Akkuihin varastoidaan sähköä saman verran kuin 1706 kappaleeseen iPhone 5 puhelimen akkuja. 

Uusilla akuilla ja niiden älykkäällä ohjauksella pienet laitteet kuten älypuhelimet pysyvät virrassa entistä pidempään. Myös niiden lataustekniikka kehittyy vaivattomammaksi. Langattomat latausratkaisut ovat tulleet  myös tavallisten kuluttajien ulottuville. Esimerkiksi IKEA:n tuotevalikoimassa on jo koko joukko tarkoitukseen sopivia langattomia latureita.

Tulossa on myös entistä nopeammin latautuvia akkuja, joissa akkujen anodeissa käytetty grafiitti korvataan titaanidioksidilla valmistetuilla nanoputkilla. Myös muita vastaavia nanoteknologiaan perustuvia on patentoitu ja päästy tilanteeseen, jolla litiumioniakun lataus 90 prosenttisesti vie aikaa kaksi minuuttia.

Hintaa Brammon moottoripyörillä ja Teslan sähköautoilla on vielä kohtuullisen paljon, mutta kuten lähes kaiken tekniikan kohdalla, myös akuissa hintasuunta on alaspäin. Laboratorioissa on lisäksi runsaasti uutta perusteknologiaa joka valmistustekniikan kehittämisen rinnalla auttaa painamaan hintoja akuissa alas ja tehoja ylös. Lähivuosina, Fraunhofer instituutin asiantuntija-arvioiden mukaan uusien litiumrikkiakkujen ennakoidaan tulevan ehkä noin kuuden - kymmenen vuoden sisällä yleiseen myyntiin. Niiden teho on noin neljä kertaa parempi kuin litiumioniakkujen. Lisäksi rikki on raaka-aineena lähes ilmaista yleisyytensä vuoksi, mikä lupaa paljon.

Uudet energiateknologiat kuten aurinko- ja tuulivoima ovat tähän asti olleet ongelmallisia säätövoiman tarpeensa vuoksi. Kun tuuli pysähtyy tai aurinko laskee, pysähtyy energian tuotanto. Uudella akkutekniikalla tätä puhdasta energiaa pystytään pian varastoimaan taloudellisesti niin yksityisissä kotitalouksissa kuin voimalaitoksissa ja jakeluverkoissa. Tesla, joka paitsi valmistaa sähköautoja, valmistaa myös litiumioniakkuja ja on luvannut tuoda markkinoille kilpailukykyisen ratkaisun, jolla omia aurinkokennoja käyttävä kotitalous pääsee lähes omavaraisuuteen sähkön suhteen kun käytössä on aurinkosähkön varastointi.

Teslan toimitusjohtajan Powerwall-akkujulkistus sai hiljan paljon julkisuutta Yhdysvalloissa, mutta näyttää siltä, että amerikkalaiset saavat kovan kilpailijan Saksasta. Saksalainen miljardööri Stefan Quandt on luvannut julkistaa kesäkuussa Intersolar Europe messuilla kilpailevan MyReserve-akkuratkaisun, joka on vielä Teslan ratkaisua edullisempi ja nopeammin saatavilla oleva uusi litiumioniakku.