Viestinnän tehokkuuden nyrkkisääntö 10/90

Internet-aikakaudella sisältö on kuningas kun taistellaan kuluttajien ja muidenkin ostajien sieluista. Kaikki jotka kirjoittavat, kuvaavat tai muuten vain tuottavat sisältöjä, toivoisivat kaikkien sanomien herättävän yhtä suurta kiinnostusta. Blogin kirjoittajana voin vahvistaa, että omien tässä blogissa kirjoittamien tekstien kiinnostavuus vaihtelee kuin vuoristorata.

"Native advertising", joka aikakauslehdistössä tunnetaan advertoriaalina eli lehtijutun omaisena mainoksena toimituksellisen aineiston joukossa on netissä yleinen ja yhä yleistyvä tapa markkinoida.

Native advertising -alan statistiikan ja analytiikan eräänä pioneerina voi pitää SimpleReach -nimistä amerikkalaista yritystä. Yritys väittää, että 10 prosenttia julkaistusta sisällöstä netissä tuo 90 prosenttia verkkosivuston liikenteestä ja uusista asiakasavauksista. Suhde on siis 10/90, rajumpi kuin klassinen Pareton periaate, jossa suhdeluvun ilmaisuna käytetään lukuparia 80/20 - eli missä tahansa tapauksessa 80 % seurauksista johtuu 20 % syistä. (Muuten: Pitäisiköhän SimpleReachin muuttaa esitystapaansa 90/10 muotoon?)

Yrityksen kehittämällä tekniikalla mainostajat näkevät reaaliajassa, mitkä tekstit toimivat Facebookissa, Twitterissä, Linkedinissä ja muissa mainostilaa myyvissä julkaisualustoissa. Nykyisin useimpien yritysten kampanjoiden sisältöjä korjaillaan seuraavaa kampanjaa aprikoidessa, SimpleReachin seurannassa sisältöjä voidaan säätää dynaamisesti kesken kampanjan. Yrityksen case, miten puolijohdejätti Intel markkinoi verkossa ja ohjeilee sisältöjään.