Kuusi syytä miksi yritys tarvitsee mobiilistrategian

Vuonna 2010 yli puolet kaikista nettipalveluiden käytöstä tehtiin jonkinmoisilla kädessä pidettävillä laitteilla, älypuhelimilla, tableteilla ja vastaavilla.
Sandvik Coromant appseja ammattilaisille

Tämän vuoksi jokainen terve ja kasvuhakuinen yritys tarvitsee selkeän näkemyksen, miten se tehokkaimmin hyödyntää mobiililaitteita omassa liiketoiminnassaan - etenkin markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa.

Kasvuyrityksille suunnattu Inc.-lehti ja sen verkkopalvelu erittelevät kuusi aluetta, joihin mobiilistrategiassa pitäisi kiinnittää huomiota. Kohtien kommentointi on pitkälti blogin pitäjän laatimaa listaa täydentävää tai korvaavaa tekstiä. 

  1. Mobiilit verkkosivustot. Mobiilikäyttäjiä varten kannattaa useassa tapauksessa suunnitella oma optimoitu sivustonsa, vaikka uudet älypuhelinten selaimet näyttävät PC:lle suunnitellunkin sivuston kohtuullisesti. Myös verkko-ostoksia tehdään nykyisin yhä useammin mobiililaitteella, jolloin tuote-esittelyt ansaitsevat oman pienelle näytölle optimoidun näkymänsä. Avainsana yrityksen verkkosivuston suunnittelussa pitäisi minimissään olla (ja usein jo onkin) responsiivinen suunnittelu - laitekohtaista optimointia unohtamatta. 
  2. Mobiiliappsit. Mobiilisovellukset ovat pieniä, helppoja ja älykkäitä tapoja tuoda yrityksen osaaminen ja tuotteet miellyttävällä tavalla käyttäjän ulottuville. B2B-kaupassa esimerkiksi Sandvik Coromant näyttää valikoimallaan mallia.
  3. Lisätuloja mobiilisovelluksista. Appseista saa markkinointihyödyn lisäksi parhaassa tapauksessa myös positiivisen tulolähteen. Huippuesimerkki on Angry Birds, joka on ladattavissa maksutta mutta on maksullisena versiona tehnyt kotimaista yrityshistoriaa. Sovellus tuottaa arviolta 10.000 dollaria päivässä.
  4. USA:ssa ostokupongit ovat muuttuneet digitaalisiksi. Alennuskupongin voi tallettaa QR-viivakoodimuodossa puhelimeen ja näyttää kassalla, joka skannaa sen ja antaa alennuksen tuotteesta. Kätevää QR-ruutukoodia kannattaisi Suomessakin hyödyntää aktiivisemmin - se sopii mitä erilaisimpiin mobiilisovelluksiin. (Kysy esim. meiltä Hypermedia Oy:stä vinkkejä)
  5. Paikkatietoa hyödyntävät palvelut. Ihmisten liikkuessa torilla ja turuilla on sekä mobiilikäyttäjän että myyjän etu, että paikalliset palvelut löytyvät helposti. Kannattaa huolehtia siitä, että yrityksen tiedot Google Mapsissa, Yelpissä, Facebookissa ja Foursquaressa ovat ajantasalla.
  6. Mobiilimainonta ja -kampanjat. Vielä kyseessä on pieni ilmiö, tällä hetkellä maailman koko mainoskakusta sen osuus on yhden prosentin luokkaa - mutta kasvu on rajua ja avaa uusia ovia yritykselle, joka malttaa optimoida mainontaansa myös mobiililaitteille