Koska on aika uudistaa web-sivut?

Yllättävän monessa organisaatiossa digitaalisen viestinnän kello on pysähtynyt. Eilisen moderni sivusto voi olla tänään enemmän historiallinen nähtävyys kuin toimiva viestinnän ja markkinoinnin työkalu. Tässä alla muutama tarkistuspiste, milloin yrityksessä on tullut aika uudistaa web-sivut (tai verkkosivut, kotisivut - lapsella on monta nimeä).

Android-laitteiden käyttöliittymän Material Design
määrittely vaikuttaa merkittävästi uusiin web-ratkaisuihin.
Muutoksia ei tietenkään kannata tehdä vain niiden itsensä tähden. Kuitenkin jopa hyvältä näyttävä sivusto saattaa olla "huono". Jos näistä alla olevista kohdista useampi on totta, kannattanee pohtia toimenpiteitä:
  1. Kun sivusto ei vastaa enää yrityksen tarpeita.
  2. Kun sivusto ei saavuta mitattavia tavoitteitaan. 
  3. Sivusto ei teknisesti, luettavuudeltaan, navigoitavuudeltaan toimi - sivuston käytettävyys on heikko.
  4. Mobiilitoimivuus?
  5. Kilpailijalla on parempi ja uudenaikaisempi sivusto.
  6. Sivuston sisältö ja lähestymistapa on jäänyt ajastaan jälkeen.
  7. Sivuston ylläpito on liian vaikeaa, hidasta tai muuten kallista.
  8. Merkittäviä toimintoja puuttuu, esimerkiksi yrityksen toiminnan kannalta merkityksellinen verkkokauppa tai extranet-palvelu.


Minkälainen on uusinta vuosimallia edustava verkkosivusto?

Lyhyesti joitakin tunnuspiirteitä, joita sivustoremontille kannattaa asettaa:
  • Moderni sivusto on responsiivinen ja palvelee lukijoita myös älypuhelinta tai tablettia käytettäessä.
  • Sivustolla on suoraviivainen ilme, se käyttää dynaamisesti eri kokoisten näyttölaitteiden pinta-alaa ja on funktionaalinen - turhat rönsyt ovat poissa.
  • Sivusto välittää ajankohtaista tietoa - siis tämän vuoden juttuja! Sivusto on valmiina tämä vuoden - ja vielä seuraavienkin vuosien aiheisiin. Sivusto on siis teknisesti evoluutiokykyinen.
  • Sivusto latautuu nopeasti ja on toimintavarma. Sen web-hosting on esimerkiksi korkeatasoisessa pilvipalvelussa lähellä internetin runkoverkkoa.
  • Se huomioi sosiaalisen median kun LinkedInin, Instagrammin ja Facebookin ison merkityksen yhä useammalla toimialalla. 
  • Verkkosivuston hakukone ja älykkäät valikot auttavat lukijaa löytämään kiinnostavimmat sisällöt. Sivustolla on käytössä esimerkiksi Google Site Search.
  • Verkkosivun alusta on kustannustehokas, avoimeen lähdekoodiin perustuva ja mahdollistaa sivuston jatkuvan kehittämisen. 

Mistä tällaisen sivuston suunnittelijan ja toteuttajan löytää? Ota yhteyttä blogin kirjoittajaan niin keskustellaan tarpeistanne lisää. Meillä on hyvä tiimi Hypermedia Oy:ssä kaiken kokoisiin verkkopalvelujen uudistuksiin. Sivuiltamme löydät lisää tietoa meistä.