Jo viikingit ymmärsivät brändin merkityksen

Sanoilla on aina ollut oma taikavoimansa. Niillä on houkuteltu, taivuteltu, maaniteltu ja uhattu. Sanoilla, uusilla ja vanhoilla, rakennetaan myös yrityksistä ja niiden tuotteista kuvia kuluttajien ja yritysostajien mieleen.

Brändinimillä on luotu jopa arkista maantieteellistä kuvaa maailmastamme. Jo viikingit ymmärsivät, miten sanoilla voi olla merkitystä "bisneksessä".

Miksi Grönlanti on nimeltään Vihreä maa (Grön+land), vaikka lähes koko valtava maa-ala vuorineen on lumen ja jään peitossa? Islanti on sentään järkevästi nimensä mukaisesti "jäämaa".

Väripsykologian tutkijoiden mukaan vihreä tuo mieleen vihreät niityt, puutarhan, kasvuun puhkeavan luonnon. Vihreä symboloi tasapainoa ja harmoniaa.

Erik Punainen, joka eli vuosina 950 - 1003 oli punatukkainen viikinki, joka paetessaan miestappoa muutti perheineen Norjasta Islantiin. Islannista oli jo ennen Erik Punaisen aikaa yritetty asuttaa nykyistä Grönlantia, mutta huonolla menestyksellä. Erikillä tuli vaikeuksia myös Islannissa ja hän otti ja lähti tutkimaan vähän tunnettua jättisaarta, joka oli Islannin länsipuolella.

Kolmen vuoden purjehdusten ja Grönlannin eri rantojen tutkimusretkien jälkeen Erik palasi Islantiin ja alkoi myydä uutta saarta asutuskohteena. Jotta asutus onnistuisi, lähtijöitä pitäisi olla runsaasti. Kohteelle piti antaa houkutteleva nimi, ja mikä olisi karussa Islannissa houkuttevampaa kuin kuulla maasta, joka on vihreä? Erik oli taitava myyntimies. Hän antoi kohteelle uuden nimen. Grönlannin brändi näki päivänvalon.

Erik Punainen selosti, että "ihmisiä houkuttelisi mennä sinne, jos sillä olisi myönteinen nimi". Myyntipuhe onnistui, koko joukko viikinkejä lähti asuttamaan Grönlantia. Siirtokunta kasvoikin sitten aina 4000 asukkaaseen asti ja kesti 1400-luvun alkuun asti, jolloin ilmeisesti ilmaston muuttuminen ankarammaksi hävitti viikinkiasutuksen. Viikingit ovat historiaa, mutta brändi näkyy jokaisessa maailmankartassa, varmaankin pysyvästi.

Onko mikään muuttunut? Verkkoviestinnässä ja hakukoneissa nähdään, että oikeilla sanoilla ja sisällöillä on edelleen aivan keskeinen merkitys. Ensin on sana, sitten verkkosivuston kuva, graafinen "fiilis" ja käyttäjäkokemus. Kaikkien pitää tietysti pelata hyvässä ketjussa yhteen. Onnistunut viestintä aloitetaan oikean mielikuvan tuovilla sanoilla.