Äänipilvi syrjäyttää cd:n ja digitaalisten tiedostojen latauksen

Soundcloud.com on musiikin harrastajien kannalta kiinnostava musiikkipalvelu, josta löytyy myös digitaalisia oppimateriaaleja. Palvelussa on runsaasti yrityskäyttäjiä kiinnostavia ilmaisia podcasteja taloudesta ja tieteestä.  
























Napster ja vertaisverkot (peer-to-peer) verkot taisivat sen aloittaa. Siis musiikin ja äänen siirtämisen "pilveen". Applen iTunes teki pilvipalvelusta ladattavasta musiikista laillista liiketoimintaa. Googlen YouTube, Spotifyn streaming-palvelu ja Amerikassa etenkin Pandora loivat konseptin, jossa musiikin kuuntelija nauttii musiikista suoraan pilvipalvelusta.

Google - ja useat muut toimijat kuten Amazon ovat lähteneet haastamaan Applen ja Spotifyn pilvipalveluita. Kymmenessä vuodessa (2003) Apple on tehnyt iTunes-palvelulla paljon rahaa myymällä äänitiedostojen latauksia kuluttajille. Pilvimusiikin streaming-malli näyttää nyt nousevan voittavaksi malliksi. USA:ssa digitaalisten äänitiedostojen lataukset alenivat ensimmäisen kerran viime vuonna, siis 2013.  Myös cd myynti jatkoi laskuaan, viime vuonna pudotus oli 14 prosenttia Nielsen Soundscanin mukaan.

Apple on huomannut muutoksen tulevan ja käynnistänyt oman iCloud-pilvipalveluun perustuvan iTunes Radio -streaming palvelun.

Laillisten musiikkipilvipalveluiden tulo on muuttanut paitsi tiedosto- ja cd-kauppaa, myös musiikin laitonta kopiointia. Yhdysvalloissa laiton musiikin kopiointi on viidessä vuodessa pudonnut kolmasosaan viiden vuoden takaisesta tilanteesta - alle kymmeneen prosenttiin web-datasiirron kokonaiskuormasta. Luku on toki huomattavan iso edelleenkin!

Pilvipalvelut hemmottelevat musiikin ja radion kuuntelusta pitävää ihmistä niin kotona kuin työpaikalla. Palvelut toimivat niin PC:ssä kuin älypuhelimessa ja tabletissa. Musiikkivalikoimat ja ajankohtaisten podcast-lähetysten valikoima on valtaisa. Edellä mainittujen pilvipalveluiden lisäksi ehdotan, että tutustut Soundcloud.com -palveluun. Berliiniläinen palvelu syntyi Tukholmassa mutta on vuodesta 2007 rakentanut liiketoimintaansa Saksasta käsin. Nyt sillä on 40 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää ja 200 miljoonaa kuuntelijaa. Yritykset lataavat yli 10 tuntia uutta kuunneltavaa palveluun joka minuutti! Sivuston kuuntelu on kaiken huipuksi maksutonta.