Voiko Google hukkua Siniseen Mereen?

Sinisen Meren Strategia on vuonna 2005 kirjoitettu suosittu liikkeenjohdon kirja, joka kertoo jokaisen yrittäjän unelmasta - löydä ja menesty liiketoimintamallilla, tuotteilla ja palveluilla, joilla ei ole kilpailua! Vaihtoehtona on kilpailla leivästä Punaisella Merellä, alueella, jossa kaikki (melkein kaikki) muutkin yrittäjät ovat.

Iso kassa on hyvä laskuvarjo, jos yritys etsii kasvua
Sinisen Meren strategian avulla. Pakkolasku Toivottomuuden
Mereen on huonossa tilanteessa sitten helpompi kestää.
Sinisen Meren strategia on ainakin päällisin puolin tapa, jolla Google rakentaa liiketoimintaansa. Uutuuksia, joita kukaan ei ole aiemmin tehnyt, tuntuu tulevan jatkuvasti yhtiön liukuhihnalta. Toki Google ostaa myös yrityksiä ja työstää eteenpäin markkinoilta löytyviä tuotteiden ja palveluiden untuvikkoja. Yritys ajaa eteenpäin lujaa ja laajalla rintamalla. Itselle nouseekin mieleen kysymys, voiko Google hukkua Sinisen Meren strategiaansa? Paljon pähkähullun hienoja ohjelmistopalveluita ilmaiseksi, tai puoli-ilmaiseksi. Ja noudattaako yritys ylipäätään sittenkään kyseistä toimintamallia?

Google Appsit itsessään on mainio osoitus aluevaltauksesta, joka on ollut Sininen meri. Microsoftin toimisto-ohjelmat perustuivat työasema-palvelin -arkkitehtuuriin. Google osti pieniä yrityksiä kuten Upstartlen (Writely "pilviteksturi") ja 2Web Technologiesin (XL2Web Excel-XML muunto, "taulukkolaskuri webissä"). Näiden pohjalta syntyivät Google Docsin, nykyisin yleisimmin paremmin Google Driven sovellutuksina tunnetut Googlen pilvipohjainen teksturi ja taulukkolaskenta.

Google on luonut niin sanotusti tyhjästä Sinisen Meren alueesta kahdeksassa vuodessa noin miljardin dollarin ( ~ 700 miljoonaa euroa) liikevaihdon Wall Street Journalin vuoden takaisen arvion mukaan. Arvio on paras, minkä löysin, koska Google itse ei kerro tarkkoja lukuja. Gail Axerodin blogista BetterCloud löytyy kuitenkin hyödyllisiä arvioita ja tilastoja, jotka osoittavat Google Appsien tulleen täysi-ikäisiksi.

Sinisen Meren strategia, jos siinä hutiloi, voi viedä yrityksen ilman "syviä taskuja" ja hyvää harkintakykyä perinteisen kilpaillun "Punaisen Meren" sijasta Toivottomuuden Merelle. Toivottomuuden Meri on blogin kirjoittajan termi tilanteelle, jossa liikeidea on kyllä ainutlaatuinen ja markkinoilla ei ole kilpailua tuotteelle, mutta, mutta.... Toivottomuuden Merellä on vähän yrittäjiä ja olematon kilpailu, koska siellä ei ole maksavia asiakkaita! Tai sitten siellä ei ole asiakkaita, jotka maksaisivat tuotteesta niin paljon, että sillä eläisi. Kukaan ei todellakaan tarvitse kyseistä palvelua tai tuotetta. Vaikka idea olisi uusi, rohkea ja muuten innovatiivinen. Ja näyttäisi Siniseltä Mereltä. Jokainen terve yrittäjä valitsee mieluummin hikisen kilpailun Punaisella Merellä - ja vähintään uneksii Sinisestä Merestä.

Googlen laboratoriot työntävät tänä päivänäkin mitä erikoisimpia juttuja aloille, joilla ei todellakaan ole kilpailua, mutta lieneekö markkinoitakaan? Ilman kuljettajia kulkevia autoja, ilmaisia karttapalveluita, ilmapalloihin perustuvia Internet-verkkoyhteyksiä, merelle sijoitettavia datakeskuksia jne. jne. Googlen historiassa on ollut paljon rajuja lähtöjä uusille alueille, osa on toiminut paremmin, osa huonommin. Tähän asti rohkeat lähdöt on palkittu, niissä riskin otto on ollut rajallinen ja yhtiöllä on hyvät rahkeet.

Pika-arvio näyttäisi olevan, että Googlen kohdalla lähestymistapa luoda uusia markkinoita saattaa toimiakin - ja muistuttaa aika paljon Sinisen Meren strategiaa. Yrityksen liikevaihto oli vuoden 2012 lopussa 50,1 miljardia dollaria ja voitto 10 miljardia. Ja kasvu on jatkunut vahvana 2013. Yritys elää hakukoneen mainostuloilla, yrityksestä on tullut maailman suurin ja kannattavin mainostoimisto hakukonemarkkinoinnin supervaltana - ja tätä asemaa ei näytä kovin moni tekijä uhkaavan lähivuosina. Siitäkään huolimatta, että yhtiön Android-käyttöjärjestelmässä mobiilimainonta hakee vielä muotoaan.

Johtopäätös: Noissa tuotekehitys/liikevaihto/tuotot lukusuhteissa Googlen teknologiakokeilut ja Siniselle Merelle lähdöt ovat välttämätöntä ja tervettä hulluutta, josta näyttäisi pitkässä juoksussa hyötyvän myös yhtiön osakkeenomistajat. Mikään menestys ei jatku ikuisesti, ei myöskään Google asema hakukonemarkkinoinnissa. Yhtiö tarvitsee uusia teknologioita, uusia markkinoita tulevaisuutensa turvaksi. Suuri yleisö ja pienyritykset hyötyvät näistä "kokeiluista" ja innovaatioista jo tänään.