Googlen Eric Schmidtilta tulee uusi kirja verkottuneesta maailmasta

Googlea on ehditty verrata moneen tekijään. Aika monen yritysanalyytikon mielestä yritys on noussut yhtä määräävään asemaan kuin mitä Microsoft oli 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa. Pelisäännöt ovat kuitenkin muuttuneet. Tietoa käsiteltiin paikallisesti PC:issä ja lähiverkossa ja siirrettiin suhteellisen kömpelösti organisaatiosta toiseen. Nyt on toisin, Google antaa vastauksen asiaan kuin asiaan silmänräpäyksessä ja tieto kulkee valon nopeudella globaalissa tietoverkossa. Tiedon laskentaresurssit ovat siirtyneet pilveen.

Tämä kehitys on muutamassa vuodessa muuttanut taloudessa ja kansainvälisessä järjestelmässä paljon. Miten paljon, emme ehkä edes täysin ymmärrä. Googlen pääjohtajana työskennellyt, nykyisin yhtiön hallituksen puheenjohtajana toimiva Eric Schmidt on avainroolissa yhtiössä, joka on kiihdyttänyt tätä globaalia muutosta.

Hän, ja Googlen yrityssuunnittelun visionääri Jared Cohen ovat kirjoittaneet uuden kirjan tästä uudesta digitaalisesta maailmasta.Kirja tulee myyntiin  huhtikuun lopussa ja se on tilattavissa ennakkoon esimerkiksi Amazonista. Kirja The New Digital Age - uusi digitaalinen aikakausi, pyrkii ennakoimaan, miten kehitys vaikuttaa ihmisiin, kansakuntiin ja yrityksiin. Muutoksen nopeus on ennenkuulumaton, kuten hyvin tiedämme. Entiset supermenestyjät ovat yrityshautausmaalla, entiset varmat työpaikat kadonneet, uusia tehokkaampia digitaalisia työvälineitä, mullistavaa lääketieteellistä tekniikkaa (pitkälti tietotekniikan ansiosta)...

Tilasin kirjan ja voi sanoa, että odotan sitä huomattavan kiinnostuneena. Kaikki ennusteet menevät yleensä enemmän tai vähemmän pieleen, mutta nykyvauhdilla on ainakin hyvä tietää, mitä mahdollisia kehityspolkuja näkevät herrat, jotka ovat luomassa miljardiresurssein uutta digitaalista maailmaa. Kiinnostavaa on myös kirjan lukemisen jälkeen pohtia, mistä he eivät kirjoittaneet.