Epäilyttävä sähköposti

Gmailin käyttäjä on melko suojaisessa sähköpostiympäristössä, mitä tulee riskiin vastaanottaa viruksia tai muuta "riskaabelia" sähköpostiaineistoa. Kun me Hypermedia Oy:ssä siirryimme omasta Exchange-postipalvelimesta Google Apps for Business -käyttäjiksi, sähköpostimme ylläpito ja hallinnointityö helpottuivat valtaisasti.

Kun ennen jouduimme päivittämään postipalvelintamme ja virittämään virustutkaa, sekä huolehtimaan työasemien Outlookin tarkoituksenmukaisesta käytettävyydestä, loppui kaikki tällainen työ tykkänään viime kesänä kun pistimme postiratkaisumme Gmail-pohjaiseksi koko yrityksen laajuudelta. Työajan säästö (laitteista ja ohjelmistoista puhumatta) oli noin 24 työpäivää vuositasolla - joka rahaksi muutettuna on jo ihan tuntuva luku palkka- ja sivukustannuksissa.

Huijarit huijaavat parhaimpiakin postijärjestelmiä

No, maailmalla liikkuu kaikenlaisia nigerialaiskirjeitä ja kiinalaisia huijareita, ja varmaan huijareita löytyy maailman joka kolkasta - siis mitään kansallisuutta erikseen syyllistämättä tai vapauttamatta. Jos tällainen teknisesti virusvapaa ja ns. ei-spam -posti tulee Gmail-postiisi, niin miten varmistat, että lähettäjä on aidosti taho, jota väittää edustavansa? Siis henkilö- tai yritys, joka tekee sen vastustamattoman uuden ehdotuksen tai pyytää klassisesti käyttäjätunnuksia pankkitiliisi?

Oman terveen järjen käytön lisäksi Google tarjoaa hyviä teknisiä apuvälineitä sähköpostin todentamiseen. Todennustietojen avulla pystyt varmistamaan, onko viesti aito.

Tässä aiheesta lisää suomeksi:

http://support.google.com/a/bin/answer.py?hl=fi&answer=180707