Aavekaupunki herää henkiin

MySpace, Facebook - onko Google+ seuraava voittaja? Perinteinen viisaus on ollut, että Google on pahasti jäljessä sosiaalisessa mediassa ja Microsoft on keskittynyt siirtämään sosiaalisen median pilvityökaluja yrityksille tarkoitettuun Sharepoint-palveluunsa.

Mutta tilanne muuttuu kaiken aikaa. Google+ palvelua on kutsuttu aavekaupungiksi, jossa on kyllä rekisteröityneitä käyttäjiä, mutta aikaa käytetään palvelussa vain muutamia minuutteja kuukaudessa. Sen sijaan Facebookissa ajankäyttö on monilla käyttäjillä 6 - 7 tuntia kuukaudessa. Joidenkin havaintojen mukaan osa meistä suorastaan "asuu" Facebookissa.

Forbes esitteli tammikuun lopussa englantilaisen Trendstream-markkinatutkimusyhtiön tilastoja, ja ne kertoivat omaa mielenkiintoista tarinaansa siitä, miten Googlen takaa-ajotaktiikka näyttäisi toimivan. Google+ käyttö lisääntyy jatkuvasti, sosiaalisena mediana palvelu on noussut kakkoseksi YouTuben ohi - joka sekin on Googlen palvelu. Nelossijaa pitää Twitter, sitten tulee viisi kiinalaista palvelua, jonka jälkeen tulee monen yrityskäyttäjän hyvin tuntema LinkedIn.

Artikkelin kirjoittaja Anthony Wing Kosner pitää mahdollisena, että Google+ saa kävijöitä ja uudentyyppistä käyttöä lisää jatkossakin. Ilmeisesti on niin, että palveluiden yhteismitallinen vertailu on hankalaa. Molempiin palveluihin on nykyisin kytketty lukematon määrä kolmannen osapuolen erilaisia kirjautumis- ja tallennuspalveluita, jotka luovat molempiin uusia käyttäjätilejä ja aktiviteettia. Näitä moni ei tunnista perinteiseksi sosiaalisen median käytöksi.

http://www.forbes.com/sites/anthonykosner/2013/01/26/watch-out-facebook-with-google-at-2-and-youtube-at-3-google-inc-could-catch-up/