Uudet pilvipohjaiset liiketoimintamallit - jotakin uutta?


Pilvilaskenta on eräs tietokoneiden historian suuria muutosprosesseja. Eikä malli ole millään muotoa jähmeä, vaan hakee uusia muotoja jatkuvasti. PC:n ja palvelimen yhteispeliin rakentuva tietojenkäsittelymalli on jäämässä asteittain historiaan. No, ennen kuin se katoaa, taitaa mennä vielä useampi vuosi, ellei peräti vuosikymmen.

Rinnalle on joka tapauksessa hyvin nopeasti nousemassa internetin varaan rakentuva liiketoiminnan ja tietojenkäsittelyn uusi malli. Kyseessä on tietojenkäsittelyn muutoksen iso tarina, josta niin monet supermenestykset kuten Facebook, Salesforce, LinkedIn ja Google - ja tuhannet epäonnistumiset - kertovat omaa kieltään.

Miten pilvilaskennan  avainyrityksiin kuuluva Google rakentaa liiketoimintansa? Oheinen kaaviokuva kertoo paljon yrityksen liiketoiminnan rakenteesta:

http://businessmodelinnovationmatters.files.wordpress.com/2012/03/google-business-model1.png

ja itse artikkeli, tiivis johdatus yrityksen ansaintalogiikkaan:

http://bmimatters.com/2012/03/29/understanding-google-business-model/

Googlelle hakukone on väline, jolla yritys pystyy tarjoamaan pinnan hakusanamainoksille. Tällä erää useimpien julkisuudessa esiintyvien tietojen perusteella Adwordsit tuovat ilmeisesti 96 - 97 prosenttia kaikista yrityksen tuloista. On kiehtovaa seurata, miten Googlen liiketoiminta ja ansaintamalli muuttuu lähivuosina. Yritys on tuonut markkinoille viime vuosina uskomattoman monta käytännöllistä pilvi-innovaatiota ja mobiiliratkaisua (kuten Android-käyttöjärjestelmä), joista jotkin muuttanevat yrityksen ansaintarakennetta jatkossa oleellisesti.